En undersökning om förskollärares syn på arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Mona Warsame; Sara Bara; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningDenna undersökning handlar om förskollärares synsätt och arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan. Vårtsyfte med examensarbetet är att vi vill undersöka ett antal förskollärares synsätt och arbetssätt för att stimuleraoch utveckla barns intresse för skriftspråket. Samtidigt vill vi få en inblick i hur förskollärarna utformarlärandemiljö i verksamheten och hur de i praktiken omsätter de riktlinjer som står formulerade i läroplanen kringbarns skriftspråk.Våra frågeställningar är: Hur arbetar förskollärarna med barns skriftspråk i förhållande till det som står i förskolans läroplan? Vad har förskollärarna för inställning till barns skriftspråk i förskolan?Vi har genomfört en kvalitativ studie. I vår undersökning har vi använt oss av både intervjuer och observationer.Vi har intervjuat sex förskollärare och gjort fyra observationer av förskolornas lärandemiljö i tre förskolor.Resultatet i vår undersökning visar att förskollärarna anser att skriftspråket är en viktig del av arbetet i förskolanoch som förskollärare bör man stötta barnen i deras skriftspråksutveckling. Utifrån vår studie har vi kommit framtill att verksamma förskollärare bör ge sig sig tid till att vidareutveckla sina kompetenser för att kunna tolka ochförstå de mål och riktlinjer som finns inskrivna i läroplanen. Denna undersökning ger en möjligheten till att tareda på hur ett antal förskollärare uppfattar uppdraget om hur de arbetar med skriftspråket i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)