Är förskollärare redo att agera i krissituation? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av krisberedskap ur ett sociokulturellt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Det sker regelbundet olika krissituationer på svenska förskolor/skolor. Pågående samhällsdebatt vittnar om brister i trygghet och säkerhet på Sveriges skolor/förskolor, trots att barnen i skolan/förskolan har rätt att vistas i en verksamhet som är både trygg och säker, enligt både skollagen (SFS 2010:800), barnkonventionen (2009) och förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. 10). Syftet med denna studie är att öka kunskapen om några förskollärares uppfattningar om olika aspekter av krisberedskap i förskolan. För att uppnå detta syfte har intervjuer använts som metod. Vägledande frågeställningar i studien har varit: Hur upplever pedagogerna beredskapen inför krissituationer på förskolan? Hur involverarpedagogerna barnen för att ge dem krisberedskap? Hur uppfattar pedagogerna rollen som den som skapar trygghet och säkerhet för barnen vid krissituationer på förskolan? I studien riktas bland annat intresset mot pedagogers upplevelser av krisberedskap i samspel med barnen, varför det sociokulturella perspektivet har använts vid analysen, där just samspel och kommunikation är betydelsefullt för lärande och utveckling. Resultatet i studien visar att beredskapsnivån vid aktuella förskolor har oerhört skiftande kvalitet, där samtliga i studien aktuella förskoleområden uppvisar brister i krisberedskapen. En slutsats i studien är att en väl implementerad och inarbetad krisberedskap ger både personal och barn bättre förutsättningar att hantera en krissituation, vilket även innebär mindre risk för negativa känsloreaktioner som följd. I studien synliggörs värdet av lyhörda, tryggaoch lugna pedagoger som utformar pedagogiska beredskapsaktiviteter anpassade till barnens behov, intressen och nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)