Kaldera : Skålen som ökar din kunskap om solsystemet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Design och formgivning

Författare: Ludwig Löwf; [2017]

Nyckelord: industridesign; examensarbete; produktutveckling;

Sammanfattning: Astronomi är ett ämne som både intresserar och skrämmer, dock så finns det en del missuppfattningar om astronomi. För att förstå omvärlden och utvecklingen av den världsbild vi har idag behöver man kunna en del om astronomi. Mitt syfte med detta examensarbete var att öka såväl min som andras kunskap och intresse för astronomi då det är en sådan viktig beståndsdel i hur vår värld ser ut idag, och hur den kommer att se ut i framtiden. Det åstadkom jag genom att använda kvalitativa intervjuer för att ta fram en problemställning och sedan utveckla en lösning på problemet. Då syftet med en kvalitativ undersökning är att få en så bred och noggrann beskrivning som möjligt av det fenomen man vill belysa passade denna metod in för att hjälpa mig göra min diffusa frågeställning mer greppbar. Under mina intervjuer upptäckte jag att barn ofta är intresserade av astronomi då de börjar lära sig om det i grundskolan. Men det har visat sig att lärare och föräldrar har bristande kunskap inom ämnet och lär följaktligen ut fel information om astronomi till framtida generationer. Min problemställning blev då att öka intresse för astronomi till barnfamiljer vid matbordet. Det är vid matbordet hela familjen brukar vara samlad och man kan då tillsammans lära ut rätt kunskap till såväl barn som föräldrar. På så vis skapar man en lärande konversation runt ämnet. Jag använde mig av brainstormingmetoder för att ta framlösningar på problemet. Det resulterade i en matskål där innerskålen har vårat solsystem i sig och planeterna där innuti är skalenliga i förhållande till varandra. På så sätt lär man sig hur planeterna i solsystemet förhåller sig till varandra medan man njuter av sin måltid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)