Faktorer som påverkar elevers läslust : En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Lejla Fejzulovska Mcdaniel; [2022]

Nyckelord: Läslust; läsundervisning; motivation;

Sammanfattning: Abstrakt Denna kunskapsöversikt undersöker vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Kunskapsöversiktens slutsats och diskussion ämnar även besvara vilka didaktiska upplägg som kan göra skillnad genom kunskapen om påverkande faktorer. Granskningen utgörs av tio vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att både yttre och inre motivationsfaktorer påverkar läslusten. Till de yttre hör läsande förebilder, textval och didaktiska val. De faktorer som hör till inre motivation är textval, känslor och meningsfullhet. Att textval förekommer i båda temana är då resultatet visat att detta både kan vara en yttre omständighet men förekommer även genom elevens egen påverkan.  Samtliga faktorer kan ha både positiv och negativ påverkan på läslusten och genom den fördjupade vetskapen om dessa variabler ges förslag på hur skolan kan skapa goda förutsättningar för elevens läslust. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)