Samverkan i Hemavan-Tärnaby : - ett givande och ett tagande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Pernilla Hörnfeldt; Kristin Sundén; [2007]

Nyckelord: turismsamverkan;

Sammanfattning: Turistdestinationen Hemavan-Tärnaby i Västerbotten expanderar mer och mer tack vare vinterskidsäsongen. De beräknar att intresset kommer att öka ytterligare under de kommande åren. En begränsning för expansionen är bland annat att kommunikationen till området är begränsad. Detta skapar ett problem då de inte har möjlighet att ta emot alla de gäster som skulle vilja resa till Hemavan-Tärnaby. Att sätta in fler avgående flyg till destinationen skulle kunna generera nya gäster och vinster för orten, med det är även förenat med stora kostnader och därmed också stora finansiella risker. För att minska de ekonomiska riskerna funderar flygplatsen nu på att ta in en extern finansiär som skulle kunna tänka sig att öppna chartertrafik till destinationen. En sådan satsning kommer att få konsekvenser för de befintliga företagen som verkar på orten, charteraktören kommer troligtvis att ta plats och påverka befintliga relationer och samarbeten inom destinationen. Det vi undersöker är vilka förutsättningarna är för en lyckad samarbetsstrategi i turismsektorn? Genom de teorier vi har behandlat rörande ämnet så har vi sammanställt fyra övergripande samverkansområden. Nätverk För att komplettera den enskilda verksamheten kan ett nätverk skapas, genom detta kan parterna komplettera varandra genom att dela med sig av sina kärnkompetenser och få tillgång till andras. Om samverkan rör ett specifikt ämne kan ämnesnätverk bildas där samarbetet kan ske på olika plan. Målsättning För att sammanställa de olika aktörernas intressen är det viktigt att diskutera mål, styrkor, svagheter, möjligheter, hot och ett eventuellt gemensamt varumärke. Ofta är målet i samarbetet på en turismdestination att skapa tillväxt. Roller Förtydliga roller samt fördelning av makt och ansvar för att undvika konflikter, underlätta kommunikationen samt skapa förutsättningar för goda nätverksrelationer. Kommunikation Parterna som ingår i nätverket måste kunna lita på varandra och öppet kommunicera och dela med sig av information. Därefter så intervjuade vi fyra huvudintressenter i satsningen. Slutsatser som vi dragit är att det befintliga samarbetet på orten skulle kunna fungera bättre. Problemet idag består dels i kommunikationsproblem där parterna inte delger varandra sina planer. Dels så är målsättningen olika hos de olika aktörerna, där vissa vill bli mer lyxiga medan andra anser att personlighet och småskalighet är nyckelbegrepp. Alla ser en stor möjlighet med att expandera, vissa har dock större intresse än andra att utvidga verksamheten till årsbasis istället för den mer vintersäsongsbetonade verksamhet som sker idag. Ansvarsfördelningen är otydlig i dagsläget och detta om något påverkar samarbetet på orten negativt där idag många har dragit sig ur PR-gruppens nätverkssatsning. En grundläggande faktor för att ett samarbete skall fungera är att parterna delar med sig av information till varandra. Förstår parterna varandra och har tydliga roller så är det lättare att acceptera olikheterna och anpassa samarbetet efter dessa. Vinster med ett samarbete är inte alltid primärt monetära, utan kan visa sig först på längre sikt. Men ett samarbete kan leda till en ökad tillväxt och kanske framförallt erbjuda gästerna en rikare upplevelse med fler valmöjligheter. Det krävs att samtliga parter behandlar varandra respektfullt och är medvetna om att situationer där alla aktörer är vinnare sällan uppnås; utan det handlar om ett givande och ett tagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)