”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Josefin Mellqvist Ehnebom; Åsa Eliasson; [2009]

Nyckelord: Matematik; f;

Sammanfattning: Syfte:Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sigfrån förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken.Huvudfrågor:Våra frågeställningar är: Synliggör pedagogerna matematiken för barnen i förskolan? Arbetar pedagogernamedvetet med matematik i förskolan? Anser pedagogerna det är viktigt att barnen får med sig matematik frånförskolan inför sin kommande skolgång? Påverkar pedagogernas egna attityder deras arbete med matematiken iförskolan?Metod och material:För att få vårt syfte och frågeställningar besvarade använde vi oss av den kvalitativa metoden och med hjälp avintervjuer. Valet föll på denna metod då vi ville urskilja och se mönster av informanternas reflektioner. Vi hadefyra förskollärare som utvalda informanter.Resultat:Undersökningen visade att förskollärarna var medvetna om matematikens betydelse för barns lärande i förskolanoch för deras kommande skolgång. De arbetade medvetet med att synliggöra matematiken för barnen. För attbarnen skall kunna möta matematiken i skolan menade förskollärarna att språket samt en god självkänsla var avbetydelse.Betydelse för läraryrket:Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma till nytta för lärarstudenter och verksamma lärare. Vianser att man som pedagog bör vara matematisk medveten för att gynna barnens livslånga lärande imatematiken. Om barnen redan i förskolan förbereds matematiskt, bör de lättare kunna uppfylla de krav som

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)