Barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av Språkscreening vid 2 ½ års ålder – en intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Sammanfattning: Tidigare studier har visat att sjukvårdspersonal har svårt att tolka resultat av språkscreening som utförts på barn i åldern 2 ½ till 3 år. Därav var syftet med föreliggande studie att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter att genomföra och tolka Språkscreening vid 2 ½ års ålder i Västra Götalandsregionen. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 15 barnhälsovårdssjuksköterskor. Intervjuerna transkriberades och kvalitativ innehållsanalys genomfördes. Analysen resulterade i kategorierna: Barnets förmågor och egenskaper har betydelse, Flexibilitet och erfarenhet har betydelse, Olika behov medför utmaningar, Fler utmaningar i screening med flerspråkiga, samt Olika tankar om metoden och materialet och 13 underkategorier. I resultatet framkom att barnhälsovårdsjuksköterskorna genomför språksscreeningen på liknande sätt och att det kan uppstå utmaningar i samband med språkscreeningen. Fynden indikerar att tydligare riktlinjer kan behövas samt att ytterligare utbildning kring screeningen skulle kunna bidra till ökad trygghet i att genomföra och analysera screeningen. Studien bidrar till ökad kunskap inom området men ytterligare forskning behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)