Sökning: "organisationsteori stöd i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden organisationsteori stöd i skola.

  1. 1. Skolsköterskans roll i samverkan - En studie av samverkansdokument

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Natalie Holst; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; school nurse; employer expectations of collaboration; regulations; organisational theory; school; collaboration policy.; Samverkan; skolsköterska; arbetsgivarens förväntningar på samverkan; regelverk; organisationsteori; skola; samverkanspolicy.;

    Sammanfattning : Varför är det så svårt att samverka när det egentligen är ganska lätt? Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring samverkan i relation till förväntan på skolsköterskan i kommunal verksamhet. Granskning av samverkansdokument på nationell-, kommunal samt yrkespecifiknivå analyserades. LÄS MER

  2. 2. Ditt, mitt eller vårt – en litteraturstudie kring forskning om samarbete mellan skola och habiliterande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Landén; [2020]
    Nyckelord :Gränssnitt; Habilitering; Litteraturstudie; Samarbete; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag:I arbetet med elever i behov av särskilt stöd kan skolan behöva samarbeta med andraverksamheter för att stödet ska optimeras, till exempel samarbeta med habiliterandeverksamhet. Kunskapsbidraget i denna litteraturstudie är att vidga synen på samarbete mellan habiliterande verksamhet och skola genom att redogöra för på vilka olika sätt forskare beskriver samarbetet. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmet- en outnyttjad pedagogisk resurs? : Fritidspersonalens upplevelser av samverkan kring elever i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Petersson; Ida Rosèn; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; elever i behov av särskilt stöd; fritidspersonal; samverkan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa hur fritidspersonalen uppfattar samverkan mellan skola och fritidshem i avseende av elever i behov av särskilt stöd. Det undersöktes även vilka upplevelser fritidspersonalen hade av möjligheter samt hinder för att samverka med skolan i detta avseende. LÄS MER

  4. 4. Det är så exkluderande som det kan bli : En studie om arbetet med nyanlända elever i förberedelseklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sara Markham; Jessica Happach; [2016]
    Nyckelord :Förberedelseklass; integration; skola; exklusion och inklusion; etablerade och outsiders;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella Sverige har begreppet integration kommit att bli ett hett ämne i många olika sociala och politiska sammanhang i takt med en ökad migration. Vår studie syftade till att undersöka hur arbetet kring nyanlända barn och ungdomar i förberedelseklasser fungerade utifrån de som arbetade kring dem. LÄS MER

  5. 5. Skolkuratorn i arbete : "Man gör väl det bästa man kan efter de förutsättningar man har"

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Joakim Dahlberg; Daniel Kriegelstein; [2012]
    Nyckelord :Skolkurator; organisation; psykisk ohälsa; samverkan; rollteori; organisationsteori; arbetsbeskrivning;

    Sammanfattning : Abstract Sverige ligger i topp bland EU-länderna när det gäller ungdomar med psykosomatiska besvär. Detta medför frågan om vilka stödinsatser som finns tillgängliga för eleverna i den svenska skolan, samt hur skolkuratorerna arbetar med frågor som psykisk ohälsa och stressrelaterade problem. LÄS MER