HAR DISTANSUNDERVISNINGEN PÅVERKAT SKOLRESULTATEN NEGATIVT I RISKFYLLDA OMRÅDEN? En kvantitativ uppsats för att undersöka om distansundervisningen har påverkat skolresultaten negativt

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Carolina Kämpe Nilsson; [2022-06-16]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker om distansundervisningen som en konsekvens av Covid-19- pandemin har påverkat skolresultaten. Uppsatsen utgår ifrån hypotesen “Distansundervisning har påverkat skolresultaten negativt i skolor i riskfyllda områden”. Riskfyllda områden definieras som områden som har hög kriminalitet och låg socioekonomisk status. Det har genomförts en tidsserieanalys skolor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Data som ligger till grund för undersökningen är hämtad från Skolverket och avser årskurs 9. Eftersom distansundervisning ökat som en konsekvens av Covid-19-pandemin är ämnet inte så väletablerat inom forskningen. Det finns forskning som tyder på ett studiegap mellan olika bostadsområden och skolor. Bostadsmiljön har en påverkan på ungdomars skolprestationer. Forskning lyfter hur skolan som institution är viktig för god folkhälsa, framtida sysselsättning samt att minska risken för eventuell framtida brottslighet. Syftet med denna uppsats är undersöka om distansundervisningen som infördes under våren 2020 påverkat skolresultaten negativt i riskfyllda områden. Vidare ämnar uppsatsen att bidra till ytterligare forskning kring hur distansundervisningen påverkat skolresultat samt hur bostadsområde och skolans placering kan ha en betydande roll för ungdomars skolprestationer. Resultatet visar att andelen som uppnår kunskapskraven har en positiv utveckling trots införandet av distansundervisning. Hypotesen går därför inte att verifiera. Denna uppsats bidrar till en ökad kunskap kring hur distansundervisningen har påverkat skolresultaten för årskurs 9 i riskfyllda områden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)