Jämställdhet i grundskolan Historiska perspektiv på lärare och elever med fokus på 1842 till 1930

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Johanna Blomander; Isabella Lusth; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att genom en kvalitativ litteraturstudie genomföra en granskning av tidigare forskning för att se förändringar i skolans jämställdhet från 1842 till 1930 med vissa historiska nedslag fram till 2018. Fokus kommer vara att granska skillnaderna mellan flickor och pojkar i lågstadieåldern (7-9 år) med klasstillhörighet i fokus. Vi kommer även att granska hur kvinnliga lärares roll har förändrats från 1842 fram tills idag. Frågeställningarna är ” Hur har den svenska grundskolan förändrats enligt forskningen från 1842 och framåt med avseende på pojkars och flickors sär- och samskolning?, ”Vilka typer av kunskaper skulle pojkar respektive flickor få genom skolan?”, ”Vilken betydelse har genus haft i hur läraryrket historiskt har utvecklats?, ”Vilken betydelse hade klasstillhörighet för både pojkar och flickors skolgång, och läraryrket?”. Studien är yrkesrelevant då det handlar om att få en bild över jämställdhetens förändring inom skolan. Studiens huvudsakliga resultat visar att en omfattande förändring har skett, både i kvinnliga lärares roll samt skillnaderna mellan flickor och pojkar främst beroende på samhällets utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)