”Man behöver ju varje människa” : En diskursanalys av förskollärares och barnskötares fokusgruppsamtal om ansvarsfördelningen kring undervisning i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping

Sammanfattning: Denna studie handlar om ansvarsfördelningen gällande undervisning i förskolans utbildning. Studiens syfte är att utifrån fokusgruppsamtal göra en diskursanalys av barnskötares och förskollärares tal kring ansvaret för undervisning i förskolan. Studiens forskningsfråga är:  Vilka diskurser om ansvarsfördelningen gällande undervisning i förskolan framträder i fokusgruppsamtalen?  Studiens teori och metod är sammanlänkade då den teoretiska utgångspunkten är diskursanalys. Empirin har analyserats med hjälp av begreppen modalitet, etos och genre som Fairclough (1992) erbjuder inom den kritiska diskursanalysen. Resultatet presenteras i diskurser vilka är: professionsdiskursen, otillräcklighetsdiskursen, ansvarsdiskursen och arbetslagsdiskursen.Professionsdiskursen visar att professionen påverkar undervisningsansvaret. I otillräcklighetsdiskursen uttrycker barnskötarna att styrdokumentens formuleringar innebär att deras kompetens inte är tillräcklig för barns utveckling och lärande. Det framkommer i ansvarsdiskursen att förskollärarna upplever en etisk aspekt i att ansvara för någon annans handlingar. Arbetslagsdiskursen lyfter betydelsen av att ta tillvara på alla kompetenser oavsett profession. Utöver dessa diskurser uppstod även diskussioner om vad undervisning i förskolan innebär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)