Hur kan läraren arbeta för att bibehålla motivationen hos elever som valt det moderna språket franska?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Karina Bodych; [2023]

Nyckelord: Moderna språk; Motivation; Franska;

Sammanfattning: Sammanfattning Varför tenderar elevers motivation för studier i det moderna språket franska att gå ner under högstadietiden? Vad kan lärare göra för att försöka bibehålla motivationen hos franskeleverna ända fram tills dess att de går ut årskurs 9?   Språkvalet i grundskolan står inför utmaningar, de flesta elever väljer något av de moderna språken tyska, franska eller spanska inför årskurs 6 men avhoppen från språkvalet ligger högt.   Trots att vi lever i en globaliserad värld där språkkunskaper öppna upp för mängder av möjligheter, leder till gemenskap i kulturella och sociala sammanhang verkar detta inte återspeglas i intresset att lära sig andra språk än engelska.  Med anledning av det som verkar vara en minska motivation att läsa moderna språk görs en enkätundersökning bland elever i årskurs 6, 7 och 9 som valt att läsa franska i sitt språkval. Fokus i studien ligger på att identifiera vilka faktorer som enligt eleverna bidrar till att motivera dem vad gäller studierna moderna språk. En mängd motivationsteorier finns att tillgå men i detta arbete ligger fokus på att se motivationen utifrån den socialkognitiva motivationsteorin och motivationsmodellen L2 Motivational Self System.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)