Sökning: "c socialt arbete enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden c socialt arbete enkät.

  1. 1. Barnets röst i rättsprocessen : Vilka krav ställer rättssystemet på det offentliga biträdets kunskap om barn i LVU-mål ?

    Magister-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Hjördis Flodström Enquist; [2012]
    Nyckelord :Barn; rättssprocess; offentligt biträde; företrädarskap; LVU; tvångsvård; osynlighet; barns röst;

    Sammanfattning : Barnens osynlighet i rättsprocessen har diskuterats allt sedan barnavårdslagstiftningens förändring 1982, då socialtjänstlagen (2001:453)(SoL) infördes och lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av barn och unga (LVU), tvångslagstiftningen som rör barn och unga. Kritik emot att framför allt barn yngre än 15 år som saknar talerätt tenderar ”försvinna” i LVU-processen har i olika sammanhang konstaterats trots barnkommitténs arbete med förstärkning av barns perspektiv i svensk lagstiftning. LÄS MER

  2. 2. Används pedagogiska dramalekar och barnböcker som metod för barns utveckling socialt och kognitivt i förskolan?

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olsen; [2011]
    Nyckelord :Läroplanen; Lärandeteorier; Social kompetens; Lekt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till mitt val är att jag bland annat haft drama som inriktning i förskolelärarprogrammet och det blevett ämne som jag blev positiv till och ville fördjupa mig mer om. Drama och barnböcker används oftatillsammans varför även barnböcker som metod och ämne togs med. LÄS MER

  3. 3. ”Det goda grupparbetet” – en kvantitativ studie om grupparbete på socionomprogrammet i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Helleland; Rose-Marie Hermansson; Catrin Wing; [2009-08-31]
    Nyckelord :Grupp; grupparbete; gruppdynamik; konflikt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur grupparbete upplevs som undervisningsform och grupprocess av studenter och lärare på institutionen för socialt arbete. För att få en djupare förståelse för hur grupparbete går till och hur det påverkar studerandes lärande valde vi att använda oss av följande frågeställningar: • Hur har studenterna upplevt grupparbete under utbildningen? • Har kunskaper om grupp och grupprocesser någon betydelse för genomförande av grupparbete? • Hur upplever lärarna studenternas grupparbete? Metoden för studien är kvantitativ och som undersökningsinstrument har vi använt oss av två olika enkäter. LÄS MER

  4. 4. Enhetschefer för hemtjänst- En kvantitativ studie om inställningen till sitt uppdrag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Liljegren; [2009-08-28]
    Nyckelord :Enhetschef; hemtjänst; arbetstillfredställelse;

    Sammanfattning : Att vara enhetschef för dagens äldreomsorg beskrivs ofta inte var lätt. Uppdraget innebär en balansgång mellan olika förväntningar från olika aktörer som befinner sig på olika nivåer. Media rapporterar inte allt för sällan om fall av vanvård och ständiga ekonomiska besparingar inom dagens äldreomsorg. LÄS MER

  5. 5. Mobbning i årskurs nio - En studie om elevers utsatthet och skolornas förebyggande arbete i Uddevalla.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anders Haag; Linda Karlsson; Anna Kullander; [2009-08-28]
    Nyckelord :mobbning; förebyggande; skola;

    Sammanfattning : Många elever går till skolan varje dag med en klump i magen av ångest för vad som väntar. Mobbning är ett stor och växande problem som ökat igenom åren. Skolans ansvar för det förebyggande arbetet mot mobbning är stort. Vi har genomfört en studie och undersökt elevers, i årskurs nio, utsatthet gällande mobbning i skolan. LÄS MER