Smart Tourism - Är det för bra för att vara sant?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Smart Tourism följs av många utmaningar där några är att hitta en unison förståelse för begreppet, överkomma den kunskapsbrist som finns inom digitalisering och att veta när digitaliseringen är fördelaktig för såväl besökare som aktör. Möjligheter inom Smart Tourism är att skapa förutsättningar för aktörer att komma i kontakt med besökare och sedan inspirera dem till att boka. En annan möjlighet är att skapa ett ekosystem mellan aktörer där samarbete sker på ett effektivt sätt. Ytterligare en möjlighet inom Smart Tourism är att skapa fysisk och digital tillgänglighet på en destination för alla besökare och därigenom främja den sociala hållbarheten. Kommunala aktörer upplever det fysiska värdskapets roll inom Smart Tourism som viktigt då det kan överträffa besökares förväntningar och skapa förutsättningar för att denne ska vilja återvända. Det kan även utläsas att det digitala värdskapet aldrig kan ersätta det fysiska då dessa tillsammans skapar en helhetsupplevelse. Det digitala kan nå ut till kunden, komma med erbjudande och få dem att boka, men sedan är det en fysisk person som måste ta emot för att bidra till helhetsupplevelsen där det fysiska värdskapet blir avgörande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)