Identifiering av arbetssätt utifrån samhällsaktörers perspektiv, gällande hälsofrämjande arbete riktat mot psykisk hälsa och suicidprevention hos ungdomar : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Introduktion: Psykisk ohälsa har ökat markant de senaste åren bland unga i Sverige och därmed även konsekvenser av psykisk ohälsa enligt forskningen. Flickor är i högre grad drabbade av psykisk ohälsa medan pojkar i högre utsträckning begår suicid. Orsaken till denna ökning är komplex, men det finns fortfarande stora kunskapsluckor kring varför det ser ut så. Få studier bekräftar eller beskriver arbetsmetoder och tillvägagångssätt samt effekter av samhällsaktörers hälsofrämjande och förebyggande arbete. Syfte: Denna studies syfte är att undersöka hur valda samhällsaktörer inom en region i södra Sverige arbetar hälsofrämjande med psykisk hälsa och suicidprevention hos ungdomar. Följande frågeställningar användes: Hur arbetar samhällsaktörer för att nå ut till ungdomar? Vilka arbetsmetoder använder aktörerna för att främja psykisk hälsa och suicidprevention hos ungdomar? Skiljer sig arbetsmetoderna för att främja psykisk hälsa och suicidprevention mellan pojkar och flickor? Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes, som analyserades utifrån innehållsanalys med en induktiv ansats. Resultat: Fem kategorier växte fram: Utbildning ökar samhällsaktörers kompetens, Arbetsmetoder som stärker ungdomars psykiska hälsa, Hälsofrämjande insatser för psykisk hälsa och suicidprevention, Utmaningar i arbetet med att stärka ungdomars psykiska hälsa och Mål med hälsofrämjande- och suicidpreventivt arbete. Slutsats: Samhällsaktörers gemensamma mål var att stärka unga individer att själva söka hjälp när det förekom ett behov. Ett salutogent fokus var också närvarande samt olika tillvägagångssätt för att nå målet att stärka unga individer. Tillvägagångssätten handlade bland annat om samverkan, kunskapsutveckling och digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)