High Capacity Transport för masstransporter i stadsmiljö för ökad transporteffektivitet och miljövinning

Detta är en Master-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Sammanfattning: En växande urban befolkning påverkar förutsättningarna för transporter i städer genom ökad trängsel. På grund av den höga byggnadstakten genereras stora mängder berg- och jordmassor som leder till ett högt antal byggrelaterade transporter som påverkar klimatet genom koldioxidutsläpp och som försämrar luftkvaliteten. Enligt Sveriges miljömål ska klimatutsläppen från inrikes transporter minska med 70% till 2030. High Capacity Transport (HCT) möjliggör genom fler axlar en högre lastvikt. Ett HCT-införande leder till ökad transport- och kostnadseffektivitet, minskade CO2-utsläpp och kan genom användandet av färre men mer effektivt lastade lastbilar lösa problem såsom trafikköer. Ett hinder för HCT-användning är bärighetsklasser som reglerar bruttovikten för fordon på svenska vägar. Vidare ökar HCT-fordon belastningen på broar, och en oro finns angående ökat slitage på vägkroppen med HCT-fordon. Fördelarna med HCT är bland annat lägre transportkostnader och bränsleförbrukning per tonkm. De positiva effekterna av HCT kan dock motverkas av effekter såsom inducerad trafik, överflyttningseffekter, och ett ökat behov av investeringar i infrastrukturen. Långväga HCT-transporter har i stor utsträckning omfattats av forsknings- och utvecklingsinsatser, däremot är litteraturen om HCT i stora tätorter och över korta avstånd mer begränsad. Syftet med examensarbetet är att förstå HCTs roll i städers transportsystem och kartlägga dess för- och nackdelar samt möjligheter och svårigheter. Vidare är syftet att kvantifiera minskningen av CO2-utsläpp och den ökade transporteffektiviteten när HCT används för stadstransporter. Genom intervjuer, litteraturstudier och beräkningar som sammanställs i en SWOT-analys, bidrar studien på ett kvantitativt och kvalitativt sätt till ökad kunskap kring tunga HCT-fordon och deras användning i städer. En förstudie ligger till grunden för den kvantitativa delen av studien, där körningar med ett HCT-fordon och ett referensfordon genomfördes och datainsamling skedde. För att förhindra att intervjuobjekten påverkar innehållet i rapporten i för stor omfattning, genomfördes kompletterande litteraturstudier för att uppmärksamma andra perspektiv och bedömningar. Utifrån totalt 120 körningar beräknades medellasten och medelbränsleåtgången för HCT-fordonet. Dataunderlaget för lasten och ABba-förbrukningen för referensfordonet fanns inte längre tillgänglig på företaget och därför användes ett medelvärde från förstudien. Då det inte är känt om indatan till medelvärdena för referensfordonet är jämförbara med HCT-fordonet, utgör det en osäkerhet i rapporten. 2SammanfattningEn växande urban befolkning påverkar förutsättningarna för transporter i städer genom ökad trängsel. På grund av den höga byggnadstakten genereras stora mängder berg- och jordmassor som leder till ett högt antal byggrelaterade transporter som påverkar klimatet genom koldioxidutsläpp och som försämrar luftkvaliteten. Enligt Sveriges miljömål ska klimatutsläppen från inrikes transporter minska med 70% till 2030. High Capacity Transport (HCT) möjliggör genom fler axlar en högre lastvikt. Ett HCT-införande leder till ökad transport- och kostnadseffektivitet, minskade CO2-utsläpp och kan genom användandet av färre men mer effektivt lastade lastbilar lösa problem såsom trafikköer. Ett hinder för HCT-användning är bärighetsklasser som reglerar bruttovikten för fordon på svenska vägar. Vidare ökar HCT-fordon belastningen på broar, och en oro finns angående ökat slitage på vägkroppen med HCT-fordon. Fördelarna med HCT är bland annat lägre transportkostnader och bränsleförbrukning per tonkm. De positiva effekterna av HCT kan dock motverkas av effekter såsom inducerad trafik, överflyttningseffekter, och ett ökat behov av investeringar i infrastrukturen. Långväga HCT-transporter har i stor utsträckning omfattats av forsknings- och utvecklingsinsatser, däremot är litteraturen om HCT i stora tätorter och över korta avstånd mer begränsad.Syftet med examensarbetet är att förstå HCTs roll i städers transportsystem och kartlägga dess för- och nackdelar samt möjligheter och svårigheter. Vidare är syftet att kvantifiera minskningen av CO2-utsläpp och den ökade transporteffektiviteten när HCT används för stadstransporter. Genom intervjuer, litteraturstudier och beräkningar som sammanställs i en SWOT-analys, bidrar studien på ett kvantitativt och kvalitativt sätt till ökad kunskap kring tunga HCT-fordon och deras användning i städer. En förstudie ligger till grunden för den kvantitativa delen av studien, där körningar med ett HCT-fordon och ett referensfordon genomfördes och datainsamling skedde. För att förhindra att intervjuobjekten påverkar innehållet i rapporten i för stor omfattning, genomfördes kompletterande litteraturstudier för att uppmärksamma andra perspektiv och bedömningar. Utifrån totalt 120 körningar beräknades medellasten och medelbränsleåtgången för HCT-fordonet. Dataunderlaget för lasten och ABba-förbrukningen för referensfordonet fanns inte längre tillgänglig på företaget och därför användes ett medelvärde från förstudien. Då det inte är känt om indatan till medelvärdena för referensfordonet är jämförbara med HCT-fordonet, utgör det en osäkerhet i rapporten. Resultaten visar att tyngre HCT är ett lämpligt transportsätt i städer av jord- och bergmassor, då fordonet lämpar sig för viktbegränsat gods. Då färre lastbilar och transporter behövs med tunga HCT-fordon påverkas inte trafiksäkerheten negativt. Med färre transporter kan trafiken minskas, men då trafiken även beror på inducerad trafik och överflyttning, är det okänt hur trafiken i praktiken påverkas av HCT-användning i städer. Resultaten visar dock att myndigheter kan införa styrmedel för att minska effekten av inducerad trafik och överflyttning. Då överflyttning förväntas vara lägre i städer jämfört med längre transporter, förmodas att nettoeffekten är positiv, men detta bör prövas i vidare studier. Slutligen visar resultaten att om användningen av HCT frigör utrymme på en byggarbetsplats, som då utnyttjas till t.ex. on-site VMI, skulle produktiviteten öka. SWOT-analysen visar att kommuners vägnät är i sämre skick än det statliga vägnätet. Då kommunala väghållare har låg kunskap om vägnätets bärighet, underhållskostnaderna för högre BKs, och effekten av HCT, hindras användningen av HCT i städer. Därför rekommenderas fler tester i städer av tunga HCT, och även en inventering av det kommunala vägnätet. Det framlades under intervjuerna att det idag inte är möjligt att kravställa klimateffektiva transporter såsom HCT i offentlig upphandling, men att incitament gällande miljönytta och transporteffektivitet kan sättas upp, vilket skulle gagna mer effektiva transporter såsom HCT. SWOT-analysen visar slutligen att HCTs största möjligheter ligger i prognoserna om ett växande transportbehov, förarbrist och ökade transportkostnader, där HCT har möjlighet att åtgärda problemen genom sänkta transportkostnader och att färre förare behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)