Learning Management Systems - Vilka användbarhetsfaktorer, funktioner och designförslag bör beaktas vid val av lärplattform?

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Informationsvetenskap, Data– och Elektroteknik (IDE)

Sammanfattning: Dagens utveckling inom distansutbildning har lett till att det blir allt viktigare att välja en lärplattform som är anpassat till företagets eller organisationens verksamhet. Nya effektiva utbildningsmetoder som komplement till den traditionella utbildningen möjliggörs av den nya tekniken där e-learning har en framträdande roll. E-learning gör att lärandet inte längre är beroende av ett fysiskt klassrum och en specifik tidpunkt utan utbildningen blir mer flexibel, interaktiv samt fokuserar mer på själva på lärandet. Syftet med denna uppsats har varit att kartlägga hur ett LMS bör vara utformat vad det gäller design, funktion och användbarhetsfaktorer för att underlätta val av lärplattform (LMS). Studien har visat att det designmässigt är lämpligt att följa vedertagna författares riktlinjer – oavsett om det gäller LMS eller design av en funktion i ett LMS. När det handlar om användbarhetsfaktorer har studien visat att vissa val av funktioner kan vara avgörande. De slutsatser som framkommit i vår studie är att en organisation eller ett företag bör välja ett LMS som är utbyggbart. Efterhand som företaget eller organisationen utvecklas inom sitt LMS, efterfrågas fler funktioner och möjligheter. Det har visat sig att LMS som följer en internationell standard, SCORM – vilket möjliggör återanvändning av material samt överföring mellan olika LMS, är att föredra. Vidare visade studien att framtidens LMS måste anpassas till kommande behov både vad det gäller möjligheter för den enskilde användaren att göra personliga inställningar samt att kunna kommunicera via exempelvis chat, forum, e-post, webbkamera eller liknande. Vidare måste fokus ligga på att främja lärandet, att välja ett LMS med potential att växa och personalisera tror vi främjar lärandet i positiv riktning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)