När PH blir PK: En kvalitativ fallstudie om socialt ansvarstagande för realityprogram

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie har syftat till att undersöka effekten av ökat socialt ansvar bland realityprogram på tittarnas attityder. För att undersöka syftet har vi genomfört en fallstudie som studerar realityprogrammet Paradise Hotel. Programmet har antagit ett mer socialt ansvarsfullt koncept i deras nya format Paradise. I studien har semistrukturerade intervjuer genomförts för att undersöka hur tittarnas attityder har påverkats. Resultaten antyder att denna förändring har haft en negativ effekt på tittarnas attityder och engagemang. Studien avslöjar en diskrepans mellan tittarnas ökande krav på socialt ansvarstagande och det underhållningsvärde de förväntar sig av Paradise Hotel som realityprogram. Denna diskrepans kan tolkas grundas i programmets djuprotade image som bygger på ett underhållningsvärde som inte anses överensstämma med socialt ansvarstagande. Följaktligen står programmet inför utmaningen att förändra sin identitet i linje med samhällets växande förväntningar på ansvarstagande. Studien belyser vikten av att strategiskt hantera den dynamiska utvecklingen av varumärkesidentitet för att säkerställa överensstämmelse med samhällets förväntningar samtidigt som tittarnas engagemang och tillfredsställelse bibehålls.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)