Självbiografisk minnesspecificitet i ett kulturellt perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att det finns kulturskillnader i det självbiografiska minnets uppbyggnad och att byte av socio-kulturell kontext kan påverka det självbiografiska minnet. Självbiografisk minnesspecificitet har dock inte tidigare studerats i ett kulturellt perspektiv. I denna studie jämfördes självbiografisk minnesspecificitet hos 19 iranier som migrerat till Sverige och 19 iranier i Iran. En variant av Autobiographical Memory Test användes, där hälften av ledorden var relaterade till iransk kultur och hälften var mer allmänna. Hälften av orden i vardera kategorin var positiva och hälften negativa. Resultaten visade att gruppen som var bosatt i Sverige återkallade fler specifika minnen till kulturspecifika negativa ledord än vad gruppen i Iran gjorde. Sverigegruppen återkallade också fler specifika minnen till kulturspecifika negativa ledord än till någon annan ordkategori. Irangruppen återkallade tvärtom fler specifika minnen till positiva kulturspecifika ledord, än till negativa kulturspecifika ledord. Båda grupperna hade fler specifika minnen till kulturspecifika ledord än till icke-kulturspecifika ledord. Det fanns ingen skillnad mellan gruppernas förmåga att plocka fram specifika minnen för alla ledord totalt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)