Att utveckla prissättningsstrategier genom samverkan : En studie av premiumprodukter för gödningsmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Sammanfattning: Traditionellt sett har prissättningen centrerats kring parametrar som efterfrågan, konkurrenter och kostnader. På senare tid har externa parametrar blivit mer aktuellt att ta med i processen för utvecklandet av prissättningsstrategier. En central del är skapandet av långsiktiga relationer genom samverkan. Att bestämma priset enbart av interna parametrar där externa parametrar utelämnas, som exempelvis andra aktörers perspektiv på priset, är problematiskt. Detta kan begränsa företags möjligheter att utveckla prissättningsstrategier. Syftet med denna studie är att studera hur samverkan kan utveckla företags prissättningsstrategier. Vidare ligger det ett fokus på att förklara hur detta kan tillämpas på jordbruksmarknaden. För att genomföra detta använder studien kvalitativ data som primärt består av semistrukturerade intervjuer från ett fallstudieföretag. Fallstudieföretaget arbetar med att utveckla en premiumprodukt av gödningsmedel. Resultatet från intervjuerna visar exempelvis hur dagens värdekedja i jordbruksindustrin är strukturerad och fallstudieföretagets roll i värdekedjan. Studien konstaterar bland annat att en skumningsprissättning kan vara aktuellt för fallstudieföretaget. Ytterligare en slutsats från studien visar att aktörer i jordbruksindustrin kan utveckla prissättningsstrategier genom kvalitetsbaserad kostnadskalkylering samt kontraktsskrivanden med kunder och leverantörer. Studien visar också att samverkan kan förbättra jordbruksföretags prissättningsstrategi genom att bland annat uppnå ett stabilare pris på gödningsmedel, skapa långsiktiga och lönsamma relationer i värdekedjan samt möjliggöra skapandet av ömsesidig vinning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)