Djurgårdens IF och relationsvårdande kommunikation under Covid-19 pandemin. : En tematisk analys av sociala medier ur mottagarperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Joakim Sjöström; Oscar Eliasson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under år 2020 drabbades världen av en kris. Covid-19 pandemin slog hårt mot det samhälle vi lever i. Organisationer och varumärken, inte minst de som bedriver en verksamhet som går ut på att samla en större samling människor på en plats, fick tänka om. Fotbollsallsvenska klubben Djurgårdens IF är en av dessa organisationer som helt och hållet tappade mellan 10 000 - 35 000 direkta kunder i veckan i samband med utebliven publik på matchdagar. I Stockholm, där klubben är verksam, var konkurrensen om publik redan innan pandemin tuff. Med tanke på det finner denna studie det relevant att undersöka om klubben lyckas vårda relationen till sina fans under covid-19 pandemin trots utebliven fysisk interaktion med dessa. Studien ser till relationsvårdande kommunikativa insatser i sociala medier. Denna studies syfte är att undersöka om Djurgårdens IF:s fotbollsförenings kommunikation i sociala medier under 2020 års covid-19-pandemi hjälpt till att vårda relationen till dess supportrar. Detta har studien gjort genom att hålla semistrukturerade intervjuer med supportrar till klubben där alla intervjupersoner är i ett liknande åldersspann och räknas till det åldersspann som är mest aktiva på sociala medier. Dessa intervjuer har sedan jämförts genom en tematisk analys där det genom frameworking framkommit resultat som besvarar om klubbens kommunikation i sociala medier har vårdat relationen till sina supportrar och om detta arbete har fått ett positivt utfall. Genom intervjuerna med denna supportergrupp, fann studien att det uppstod ett visst missnöje med kommunikationen ur mottagarperspektiv och att de känner att Djurgården kunnat göra ett bättre jobb än de gjort. Noterbart i studien var att all form av rörligt material som klubben producerar eller medverkar i ger ett mervärde till supportrana och bidrar till att supportrarna får ut någonting av sin relation till klubben trots den borttagna möjligheten att se laget på plats på läktare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)