Kristiders påverkan på restaurangverksamheters överlevnad : En kvalitativ studie om ett urval restaurangers arbete med innovativ marknadsföring för att utmana Covid19

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: På grund av pandemin var det många företag som fick ställa om sina verksamheter för att överleva vilket har lett till stora nivåer av innovationskraft, inte minst inom marknadsföring. Innovativ marknadsföring beskrivs som påhittig samt förnyande och handlar om att gå utanför boxen för att generera ett högre kundvärde och bli mer konkurrenskraftig. Studien åsyftar undersöka på vilka sätt ett urval restauranger inom tjänstebranschen arbetat med innovativ marknadsföring för att överleva Covid19-pandemin.Metod: För att uppfylla syftet används kvalitativa metoder för insamling och bearbetning av data .Respondenter har påverkats kraftigt att den pandemi som fortfarande råder. De förändringar som uppstått till följd av det nya säkerhetsläget och politiska läge i Sverige har lett till att kundernas konsumtionsmönster förändrats. Verksamheternas svar på detta har varit att värna om och stärka det egna varumärket genom att omprioritera och satsa på sin marknadskommunikation för att påverka kunder. Den digitala utveckling har tillåtit verksamheterna att på ett sätt som tidigare inte varit möjligt satsa på nya typer marknadsföring och ändrat sättet som marknadsföringsmixen används i kriser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)