Skönlitteraturens roll i gymnasiekursen svenska som andraspråk 2 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

Sammanfattning: Undersökningen i studien bygger på en fenomenologisk kvalitativ grund. Studien ger inga rätta svar utan presenterar tre olika gymnasielärares uppfattningar om fenomenet skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 2. Frågeställningarna handlar om skönlitteraturens roll i kursen sva 2, skönlitteratur i kursen sva 2 samt vikten av att läsa om skönlitterära epoker med elever i kursen sva 2. Intervjuer med tre gymnasielärare gjordes enligt fenomenologisk metod. Resultatet visar att skönlitteraturen spelar en viktig roll i kursen sva 2. Resultatet visar även att lärarna i studien undervisar kring litterära epoker i kursen sva 2.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)