Den ideologiska styrningens påverkan på religionsämnets utveckling

Detta är en L2-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

Författare: Linnea Lundberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att religionsämnet har förändrats och utvecklats under de senaste 40 åren är det ju inget snack om. Frågan är dock vad som har påverkat denna förändring? I min uppsats fokuserar jag enbart på hur det specifika ämnet religionskunskap i gymnasieskolan påverkas av den politiska/ideologiska syrningen. Under arbetets gång har jag insett att detta utifrån de förutsättningar jag hade var relativt svårt att svara på. Eftersom det finns så mycket som kan påverka religionsämnet och hur det förmedlas ute i de olika klassrummen i Sveriges gymnasieskolor. Kursplanerna, vilka utformade av staten, bestämer dock hur religionsämnet ska se ut men som nämnts tidigare i texten så är den i sig relativt fritt för läraren en att tolka och bestämma innehållet och undervisningen själva, speciellt i de nyare läroplanerna LPF 94 och GY11.  Dock så börjar detta förändras i och med de försämrade resultaten i skolan. De avgränsningar som jag valde att göra i uppsatsen gav mig stora begränsningar eftersom att jag säkert hade kunnat visa på flera skillnader och förändringar om jag till exempel hade gått in och tittat på olika pedagogiska teorier och andra faktorer som påverkar hur styrdokumenten utformas. Den slutsats som jag i och med mina avgränsningar kommit fram till är att den ideologiska styrningen har en inverkan men inte påverkar undervisningen genom direkt styrning utan att det mer handlar om en normativ styrning från statens håll. Men om jag hade tittat på flera faktorer som kunskapssyn och pedagogiska teorier så kanske jag hade kunnat visa på en större påverkan genom att titta på andra mönster i styrdokumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)