"Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. Studien utgår från sociokulturell teori och det kategoriska och relationella perspektivet. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer har lärare beskrivit sina erfarenheter, metoder och arbetssätt inom läsförståelse som de anser vara framgångsrika och utvecklande för flickor med autism. Flickor med autism har beskrivit sina erfarenheter och arbetssätt som de menar är gynnsamma för läsning och läsförståelse. En jämförelse gjordes för att se om det fanns en samstämmighet mellan resultaten. Åtta lärare som undervisade i låg- och mellanstadiet samt sex flickor med autism eller autismsymtom intervjuades. Därefter följde en tematisk analys. Resultatet visar på att lärare anger metoder och arbetssätt som är explicita, där läraren modellerar visar och där man arbetar gemensamt eller i mindre grupper som framgångsrika. Undervisningen behöver vara tydlig och innehålla stödstrukturer på en generell nivå som fångar upp flickornas behov. Flickorna menar att tydliga instruktioner, ökad tid och uppdelning av material och att få möjlighet att arbeta enskilt, snabb feedback, och att lärmiljön är sensoriskt anpassad underlättar läsning och läsförståelse. Gemensamma uppfattningar är att undervisningen behöver vara tydlig och konkret där läraren visar och förklarar moment. Olika uppfattningar finns i fråga om att arbeta i grupp och i fråga om högläsning. Slutsatsen utifrån resultatet visar på att ett relationellt förhållningssätt hos läraren behöver användas för att möta flickornas behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)