Audio Identity : En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

Sammanfattning: Abstrakt Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare. Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter och varumärken en ljudidentitet? Abstract Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers. The benefits of a unique and elaborate sound identity has unfortunately not yet reached the majority of Swedish companies and brands. The purpose of this bachelor thesis is to explore the function of sound in brand building and to create an understanding of the factors crucial to sound design in advertising. Through research and production of sonic logos and music to various clients, we have tried to address the issue: How do you provide an audio identity to businesses and brands?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)