Läs- och skrivsvårigheter i Montessoriverksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Nina Jannesson; [2006]

Nyckelord: Montessori;

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att få insikt i hur montessoripedagoger arbetar med barn som har läs- och skrivsvårigheter i Montessoriverksamhet. Under min Montessoriutbildning fanns inte den aspekten med. Enligt tidigare forskning är montessorimaterielen en hjälp för dyslektiker vilket påvisas igen, genom det empiriska material som jag samlat in. Genom kvalitativa intervjuer framkommer det att den individualiserade undervisningen är kärnan i montessoripedagogiken och att den är bra för barn med läs- och skrivsvårigheter. Pedagogerna anser att tidig läs- och skrivinlärning gynnar barn med potentiala läs- och skrivsvårigheter, men att man inte ska forcera ett barn till läsning vilket kan ge blockering. Vikten av språklig stimulans i förskolan är understruken av alla intervjupersoner samt i de teorier som presenteras. Pedagogerna ser inte ett absolut samband mellan språksvårigheter och läs- och skriv svårigheter men menar att det kan ha en koppling. Pedagogerna anger ingen specifik metod för barn med läs- och skrivsvårigheter. Alla metoder är tillåtna och bör prövas. Det empiriska materialet visar att montessoripedagogerna arbetar förebyggande och ser till varje individs behov och förutsättningar. När problemen är stora kopplas sakkunniga pedagoger in. Sammanfattningsvis visar resultaten att tyngdpunkten ligger på att valet av metod ska svara till barnets behov. Alla pedagogerna lägger stor vikt vid att barnet inte ska göra nederlag. Första steget till att övervinna läs- och skrivsvårigheter är att bygga upp självförtroendet genom att stärka barnets positiva sidor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)