Mobbing - I skolan och på nätet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Carl Mannhard; [2023-06-29]

Nyckelord: Mobbning; nätmobbning; kränkning; offer; förövare;

Sammanfattning: Mobbning är ett fenomen som funnits i väldigt lång tid och ett återkommande problem i just skolan där ungdomar interagerar dagligen med varandra. Av den anledningen är det särskilt viktigt för skolans lärare att förstå sig på hur mobbning uppstår, vilka juridiska skyldigheter de har och vilka verktyg som finns till hands för att upptäcka och motverka mobbning. I det moderna samhället spenderar dessutom många ungdomar mycket tid med varandra på nätet där motsvarande sociala interaktioner uppstår, men i digital form. Ett nytt och relativt outforskat fenomen är mobbningens nya skepnad; nätmobbning. I den här studien undersöks Skolverkets styrdokument samt olika lärares syn på och åsikter om mobbning, i skolan och på nätet. Studien syftar till att jämföra skillnader i den uppfattning lärare har av fenomenet mobbning i skolan och på nätet och vad som står i de allmänna styrdokumenten. Hur långt sträcker sig lärarens jurisdiktion och vad kan och bör hen, enligt skolverkets riktlinjer, göra för att motverka mobbning och nätmobbning? Gäller samma regler för nätmobbning som för mobbning i skolan och fungerar samma strategier? För datainsamling till studien används en kvalitativ metod där lärare intervjuas om sin syn på och åsikter om mobbning samt nätmobbning och hur de uppfattar Skolverkets inställning till fenomenet. Resultaten från intervjuerna jämförs sedan med aktuella och relevanta delar av de allmänna råden vad gäller mobbning och nätmobbning samt aktuell forskning i socialpsykologi och konflikthantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)