Marknadsanalys över tekniska lösningar för avsyning av lavinterräng samt ett analysverktyg för att förstå hur och var laviner har gått

Detta är en M1-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Sammanfattning: I Kiruna kommun mellan Abisko - Björkliden, på berget Nuoljas ostliga sluttning går det ett flertal laviner varje säsong. Sedan 2013 har Trafikverket installerat ett lavinbekämpningssystem bestående av Gazex kanoner som med en stor smäll startar kontrollerade laviner. Genom regelbunden sprängning motverkar man att större snömassor byggs upp och därmed tar man bort risken för stora laviner att gå. Stora laviner riskerar att nå fram till väg- och järnvägen och kan medföra längre stopp för malmtrafiken. Före varje sprängning vill man vara säker på att varken människor eller djur befinner sig i terrängen, idag gör man en visuell bedömning innan man inleder en sprängning. Genom ny teknik kan man säkerhetsställa att ingen befinner sig i riskzonen vilket gör att sprängningen kan ske med större säkerhet. Rapporten har belyst olika tekniker som radar, drönare och infraröda rörelsedetektorer och hur dessa kan implementeras på Nuolja. Drönare används mer och mer runt om i världen tack vare deras mångsidiga användningsområden. Att använda en drönare för att skanna lavinterräng är tideffektivt men inte optimalt i alla väderförhållanden. IR-rörelsedetektorer är ett annat alternativ som med stor precision känner av den minsta rörelsen från djur eller människor. Till följd av undersökningen av industrier och skidanläggningar runt om i världen (bland annat alperna och Nordamerika) kan man dra slutsatsen, att radar är det som används för att hitta människor och djur i lavinterräng. Rapporten behandlar även ett analysverktyg som efterfrågades av Trafikverket avseende hur man kan studera och analysera laviner som har gått. Med LiDAR-Laser kan man få fram samma underlag och information som lavintekniker får genom fältundersökningar. Med LiDAR får man aktuell information från ett säkert avstånd vilket minskar exponeringen av personal i riskzonen. Man kan även använda LiDAR för att studera snötäcket i förebyggande arbete mot laviner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)