Strategier i svenska byggföretag vid konjunkturnedgång : En kvalitativ studie om hur byggföretag påverkas samt planerar och agerar strategiskt på en svikande marknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Problemformulering:  - Hur påverkas svenska små till medelstora byggföretag av den nedåtgående konjunkturen? - Hur planerar och agerar svenska små till medelstora byggföretag strategiskt vid den nedåtgående konjunkturen? Syfte: Syftet i studien är att undersöka om och hur byggföretag påverkas av nuvarande konjunkturnedgång samt hur ledningen på tio olika byggföretag agerar och eventuellt förändrar företagets strategier vid en nedåtgående konjunktur. Vi vill skapa en förståelse hur ledningen inom byggsektorn planerar och handlar för att ta sig igenom en kris på bästa möjliga sätt. Metod: En kvalitativ studie har genomförts på tio olika byggföretag varav en respondent från varje företag. Totalt har det i studien genomförts tio intervjuer som sedan har analyserats med hjälp av en tematisk analys. Studien har genomförts med en abduktiv forskningsansats för att komma fram till en slutsats. Slutsats: Författarna till studien har funnit att majoriteten av alla deltagande byggföretag har märkt av den nuvarande konjunkturnedgången. De påverkas på så sätt att efterfrågan på projekt sjunker och konkurrensen blir tuffare, men majoriteten av företagen har inte påverkats sysselsättningsmässigt än. Författarna har även funnit att det strategiska planerandet och agerandet i den nedåtgående konjunkturen skiljer sig åt mellan företagen. Sett till resultaten antas detta bero på att de undersökta företagen riktar sig mot olika typer av kunder samt att lågkonjunkturen är i ett tidigt skede och att byggbranschen har en viss fördröjning innan det märks av i större utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)