Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. Försköning av bilder har länge varit en praxis genom bildredigering och retuschering men fram till nyligen har det varit svårt för allmänheten att få tillgång till dessa verktyg. Det moderna sättet att manipulera utseendet på bilder och videoklipp för att efterlikna rådande skönhetsideal är genom användning av skönhetsfilter. Dessa filter är snabbt och enkelt tillgängliga på de flesta sociala medieplattformar, vilket möjliggör för samtliga sociala medieanvändare att utföra försköningsprocesser på sitt utseende online. Plattformen TikTok har snabbt etablerat sig som en dominant aktör inom sociala medier och erbjuder ett brett utbud av teknologiskt avancerade skönhetsfilter för videoklipp. Skönhetsfilter används flitigt på de korta videoklippen på TikTok, vilket väcker frågor kring hur de påverkar unga kvinnors självbild när de dagligen möts av manipulerade ansikten i sina flöden. Eftersom tidigare forskning har visat att en upprepad exponering för förskönade bilder på sociala medier har en negativ påverkan på användarnas självbild, är det av stor vikt att undersöka detta fenomen i en modern kontext. Därmed är det relevant att studera skönhetsfilter på rörligt material på den aktuella sociala medieplattformen TikTok. Genom en kvantitativ enkätmetod syftar denna studie till att bidra till forskningsfältet genom att undersöka sambandet mellan unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok och filtrens påverkan på deras självbild. Resultaten visade att de flesta kvinnor upplever möjligheten till användning av skönhetsfilter som en dålig funktion i appen, och det framkom att filtren hade en negativ inverkan på deras självbild. Denna påverkan upplevdes extra stor vid exponering för innehåll med skönhetsfilter snarare än den egna skönhetsfilteranvändningen. Däremot hade de kvinnor som använder skönhetsfilter i högre utsträckning en mer positiv inställning till dem än de som inte gör det, trots de negativa effekterna de kan ha på deras självbild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)