Projektering av träbroar: tre alternativ för utformning av ny bro vid Fårön, Piteå kommun

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Samhällsbyggnad

Författare: Elin Lundström; [2005]

Nyckelord: Träbroar; broarkitektur; vattenflöde;

Sammanfattning: Fårön ligger strax norr om Piteå centrum och nyttjas för fritidsboende,
permanent boende och som ett ströv- och naturområde. Idag förbinds ön till
fastlandet över det 140 meter breda sundet av en lång bank och en cirka 10
meter lång betongbro. Den långa banken hindrar vattenströmningen i sundet
och bidrar till en ökad uppgrundning. Bron är så smal att inga fordon kan
mötas och även cyklister och gångtrafikanter upplever det besvärligt med
mötande trafik på bron.

Syftet med detta examensarbete har varit att för tre broalternativ
undersöka vattenföringen i sundet, broarnas arkitektur,
konstruktionslösningar och ekonomi och sedan utifrån dessa fyra
parametrarna bedöma vilket utan broalternativen som är bäst lämpat att
bygga.

Områdets popularitet och önskemål om en ökad exploatering av ön kräver att
en ny vägbro byggs över sundet. Piteå Kommuns önskan om att profilera
staden som en trästad och träets anknytning till den norrländska kulturen
och sina naturnära egenskaper är anledningen till varför trä valdes som
konstruktionsmaterial.

Det första alternativet är en hängbro på 140 meter med det längsta spannet
på 90 meter mellan pylonerna. Hängbron fick en totalkostnad på 17,6
miljoner kronor. Alternativ två är en snedstagsbro på 60 meter med en
totalkostnad på 11,8 miljoner kronor och alternativ tre är en bågbro med
två spann på vardera 45 meter med en ö som mellanstöd i mitten av sundet.
Bågbron inklusive ö fick en kostnad på 15,9 miljoner kronor.

Snedstagsbron är billigast men totalt sett med hänsyn till alla parametrar
är bågbron det bästa alternativet för Fårösundet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)