Elever som utmanar - en intervjustudie utifrån lärares perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år anpassar undervisningen till elever somutmanar dem i deras profession. Utmaningen kan bestå i att utforma undervisningen för de elever som harsvårigheter, men också för de elever som behöver utmanas mer. Studien belyser lärares synsätt på elever somutmanar och anpassningar till dem utifrån tre perspektiv; det kategoriska, det relationella ochdilemmaperspektivet. Skolan ska enligt styrdokumenten möta och anpassa sig efter alla elever och derasförutsättningar, tvärtemot hur det sett ut tidigare och även idag, då eleverna istället snarare får anpassa sig efterskolan. För att besvara vår frågeställning har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex lärare och femklassrumsobservationer. Resultatet visar att en god relation mellan lärare och elev var grundläggande för attkunna anpassa undervisningen till enskilda elever. Betydelsefulla faktorer var även tydlighet och struktur ilärares ledarskap. Elevernas delaktighet i utformningen av undervisningen samt varierande arbetsformer,anpassade efter elevgruppen, var ytterligare faktorer som visade sig ha betydelse. I resultatet framträder även enkomplexitet mellan lärarnas strävan efter att uppnå en skola för alla och att möjliggöra det i verkligheten. För attnärma sig detta önskade lärarna mer tid, resurser, handledning av specialpedagog-/lärare och merkompetensutveckling. En slutsats vi drar är att lärares synsätt på elevers olikheter påverkar hur de anpassar sinundervisning till elever som utmanar. Lärare behöver få ökad kompetens och mer tid att reflektera över hurundervisningen kan anpassas till elevers olikheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)