Naval Architecture

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Marina system

Författare: Anton Jönsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sjöfarten är väldigt viktig i vårt moderna samhälle då större delen av det gods som transporteras i världen transporteras med hjälp av sjöfart. Ur miljösynpunkt är sjöfarten relativt bra då utsläppen i förhållande till mängden gods som transporteras är väldigt låg. Men trotts att de relativa utsläppen är låga så påverkar sjöfarten miljön rejält och ökade krav ställs hela tiden för att minska miljöpåverkan från sjöfarten. Genom ett relativt enkelt MATLAB program kan man modellera en propeller till ett fartyg där olika parametrar kan varieras. I programmet får man då ut en plot med propellerns verkningsgrad, nödvändig kraft och utvunnen kraft relativt hastigheten på fartyget. Detta gör att man kan optimera propellern till fartyget genom att ändra propellerns geometri och snabbt se vad de olika parametrarna betyder för propellerns effektivitet. Transport av bananer mellan Sydamerika och Europa sker hela året om. NYKcool vill ha nya fartyg som transportera 3000 pall bananer och 2000 pall rosor alternativt physalis varje vecka från Turbo Colombia Till Hamburg Tyskland. Ett generalarangemang tas fram och slutsattserna blir att tre fartyg som är 160m lång, 25m breda och gör en snittfart på 21 knop krävs för att klara uppgiften. Att segla snabbare än vinden med vinden rakt bakifrån tror många är omöjligt. Teorin är komplicerad och svår att förstå för en person som inte läst strömningsmekanik. Det grundläggande i teorin är att man utnyttjar skillnaden i hastigheten på vinden och marken eller vattnet. Med hjälp av denna skillnad kan man utvinna en nettokraft som är riktad i samma riktning som vinden och därmed segla snabbare än vinden. Det officiella rekordet är att segla 2,8 gånger vindens hastighet. Ska man lyckas segla snabbare än vinden med vinden rakt bakifrån krävs väldigt höga verkningsgrader på kraftöverföringingen och propellrarna i modellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)