Värdet av Personligheter i Front-End Innovation

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Sammanfattning: Denna rapport söker att utforska ett nytt sätt att organisera front-end innovation. Därmed förbättra modeller av aktuell forskning som ger belägg för framgångsrika sociala nätstrukturer eller heterogenitetförhållanden, målet med denna studie är att hitta idealiska personlighetskonstellationer inom projektteam - för att göra dem kraftfulla och användbara. Det finns begränsad forskning som beskriver hur individers personlighetsdrag i team påverkar förmågan att innovera, dock vet man att personligheten är en absolut nödvändigt för att matcha ihop rätt personer för att skapa rätt resultat. Inledande research påvisade fyra idénytto- dimensioner som gör en idé värdefull; kundorientering, genomförbarhet, marknadsmöjligheter och strategisk passform. Den teoretiska referensramen tyder på att var och en av de fyra personlighetsarketyperna (rationals, guardians, idealists och artisans) är naturligt benägna för att producera idéer inom dessa dimensioner. Att känna till den dominerande typen av idéer som enskilda personer producerar möjliggör organisering för att  förbättra flödet av idéer. En noggrann metodik har genomfördes där ett initialt personlighetstest med 96 deltagare genomfördes, följt av en idégenereringssession i skräddarsydda personlighets-team med de nämnda deltagarna, det medförde att 179 idéer producerades. Samarbeten med externa yrkesmän underlättade kategorisering av idéerna enligt de fyra idé-nytto-dimensionerna. Vid korrelation- och regressionsanalys av datan påvisades att personligheter har en prediktiv effekt, som kan utnyttjas. Arketypen rationals, var benägna att producera genomförbara och kundorienterade idéer. Fortsättningsvis kan idealister och artisanier porträtteras som motsatser, eftersom deras idéer var mindre genomförbara men rik på möjligheter på marknaden. Ett företag kan därför vertikalt översätta en kortsiktig lågrisk innovationsstrategi genom att sysselsätta rationella arketyper lämpligt. Likaså idealister och artisanier spelar in för att passa en långsiktig framtidsorienterad innovationsstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)