Förändringar i arbetet med mätetal vid övergång till ett processorienterat arbetssätt : En fallstudie på Setra Group

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Sammanfattning: Det är känt att mätningar påverkar en individ eller en grupps beteende och därför är det viktigt att vara noggrann i valet av mätetal samt att veta varför dessa mäts i det processorienterade arbetssättet. Syftet med studien är att identifiera vilka typer av förändringar som är lämpliga avseende mätetal och deras användning vid en övergång till ett processorienterat arbetssätt inom tillverkande industri. Baserat på detta har även rekommendationer till fallföretaget Setra Group utformats. Detta för att arbetet med mätningar skall gå i linje med det nya arbetssättet.   Studien grundar sig i en fallstudie som genomförts på fallföretaget som befinner sig i denna övergång. För att samla teori om tidigare forskning inom området genomfördes en litteraturgenomgång för att skapa en teoretisk referensram att utgå ifrån inför datainsamlingen.  Data från fallföretaget har samlats in genom sju semistrukturerade intervjuer med olika ansvariga inom Setras produktionsledning, marknadsavdelning samt enhetsledningar. Efter datainsamlingen har den teoretiska referensramen kompletterats med ytterligare relevant teori om ämnen som tagits upp under intervjuerna. Forskningsansatsen som har använts kan därför beskrivas som en abduktiv forskningsmetod. Den insamlade teorin har sedan jämförts och analyserats med den framtagna empirin för att leda fram till en slutsats. Utifrån analysen har även fallspecifika rekommendationer tagits fram för Setra Group.   Studien visar att det är viktigt för en processorienterad organisation att ha väl underbyggda mätetal som går i linje med det kundfokus som kännetecknar ett processorienterat arbetssätt. Det finns dock inget facit på hur många, vilka och hur stort fokus på dessa mätetal som en organisation bör ha då detta är organisationsspecifikt. Dock bör det finnas en balans mellan mätetalen som tillsammans täcker flera olika perspektiv och fokusområden samtidigt som det är tydligt uttalat vilka som är de huvudsakliga mätetalen. Vilka mätetal som är lämpliga att använda inom en organisation är beroende på ett flertal faktorer såsom organisationskultur, typ av produkt och bransch. Detta bör en enskild organisation själva avgöra genom en kartläggning av dess huvudprocess för att således avgöra organisationens framgångsfaktorer. Det har även visat sig vara viktigt att en organisation är självkritisk till de traditionella mätetal som används för undvika att de riskerar att överordna huvudprocessens förmåga att leverera produkter till kunden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)