Sponsorrelationens livscykel : Avgörande relationskomponenter för sponsorrelationer inom evenemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Med anledning av bristande forskning om sponsorrelationers utveckling, är studiens syfte att öka förståelsen för vilka relationskomponenter som är avgörande för sponsorrelationens olika livscykelfaser. Studien syftar specifikt till att undersöka evenemangssponsring. För att uppnå studiens syfte genomfördes två fallstudier om en pågående sponsorrelation mellan Arla och Tjejmilen, samt en avslutad sponsorrelation mellan Arla och Vasaloppet. En representant från respektive organisation intervjuades. Materialet analyserades utifrån det teoretiska ramverket, vilket utgjordes av en livscykelmodell. Formationsfasens avgörande komponent var relationsspecifika investeringar, den möjliggjorde utveckling av tillit. Operationaliseringsfasen karaktäriserades av kunskapsdelning samt kompletterande resurser, eftersom parterna upprätthöll sina ansträngningar utvecklades relationerna till resultatfasen. De hängivna kontaktpersonerna var en viktig faktor för funktionen av samtliga relationskomponenter och att sponsorrelationen kunde utvecklas. Till skillnad från tidigare forskning tyder resultaten på att sponsorrelationens parter var övertygade om att resurserna och kunskaperna var kompatibla redan innan formationsfasen hade inletts. Därmed identifierades en begynnelsefas som inträffar innan sponsorrelationens formationsfas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)