Ljudböcker i klassrummet : Elevers inställning och upplevelse av att lyssna på ljudböcker

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Detta forskningsarbete fokuserar på elevernas inställning och upplevelse till att använda ljudböcker i klassrummet, böcker nu förtiden är inte bara analoga utan även digitala. De tre böcker som användes i denna forskning läses upp på tre olika vis, talsyntes (datorröst), författar- (vanlig uppläsning) och skådespelaruppläsning (dramatisk uppläsning). De frågeställningar vi tittar närmare på är följande: Vad är elevernas inställning till ljudböcker i klassrummet? Vad är elevernas inställning till de olika uppläsningsformerna; författaruppläst, skådespelaruppläst och uppläst genom talsyntes? Hur var elevernas upplevelse av att lyssna på ljudböckerna? I vår forskning använde vi oss av intervjuer och bildanalys. Eleverna intervjuas en gång innan de lyssnat på ljudböckerna och en andra intervju gjordes när de hade lyssnat på ljudböckerna och målat en bild till, denna bild gjorde vi bildanalyser till. Forskningen kom fram till att eleverna är mer intresserade av innehållet i en ljudbok än ljudbokens uppläsningsätt. Däremot har uppläsningssättet en viss påverkan på hur aktivt eleverna lyssnade. Elevernas inställning och upplevelse till ljudböcker i klassrummet var positivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)