Tillsammans är vi starka! En studie om pedagogers och rektorers förhållningssätt i relation till skolklimat

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Mitt syfte med detta examensarbete har varit att ta reda på hur pedagoger och rektorer funderar kring och arbetarmed klassrums- och skolklimat på grupp- och organisationsnivå. Jag har använt mig av samtalsintervjuer medostrukturerade frågor, samt en gruppintervju. Jag har sedan analyserat resultaten med hjälp av teorier, somexempelvis ett gruppsykologiskt perspektiv, för att hitta förslag för vad som kan utvecklas i skolans arbete pågrupp- och organisationsnivå. Jag har kommit fram till att pedagoger och rektorer är väldigt medvetna ombetydelsen av ett gott klimat i klassrummet och skolan samt att samverkan är en förutsättning för attframgångsrikt driva verksamheten framåt. Denna samverkan kräver ett aktivt och medvetet arbetssätt på tre olikanivåer, uppgifts-, samspels- och ledningsdimensionen. Jag menar att mitt arbete har betydelse för lärare, rektoreroch annan personal i skolan, då det bidrar med idéer och förslag för hur skolans klimat och därmed elevernaskunskapsresultat kan förbättras. Min förhoppning är även att föräldrar och andra personer som är viktiga förbarnet, utifrån detta arbete inspireras och inser vilken viktig roll de spelar för skolan och därmed sina barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)