Undervisning och utevistelse: En studie om förskollärares uppfattningar om vad som sker och varför.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I både läroplanen för förskolan och i skollagen framskrivs att undervisning ska integreras i utbildningen. Hur, när och var detta ska ske är tolkningsbart. Vidare framgår det i Lpfö18 att barnen i verksamheten ska kunna skifta miljöer, så väl inomhus som utomhus. I allmänhet spenderas stor del av vistelsetiden i förskolan utomhus och i relation till detta råder en generell uppfattning kring att utevistelsen i förskolan ses som en arena för fri lek. Med bakgrund av detta ämnar denna studie utröna hur utevistelsen i förskolan används i relation till undervisningsuppdraget. Studien har antagit en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. Utifrån ett fenomenografiskt perspektiv analyseras de olika variationerna av uppfattningar som finns kring fenomenet. I analysen synliggjordes även faktorer som påverkar vad som sker under utevistelsen. De frågeställningar studien utgår från är följande: Hur beskriver förskollärare att de arbetar med undervisning under utevistelsen? Samt: Vilka faktorer uppfattar förskollärare det är som påverkar vad som sker under utevistelsen? Resultatet påvisar flera variationer av hur förskollärare uppfattar att de arbetar med undervisning ute. Uppfattningarna utmynnade i fem beskrivningskategorier: delaktighet, miljön, material, antal och kunskap. Det viktigaste resultateten anser vi vara att utevistelsen företrädesvis är arena för spontanundervisning. Främst sker planerad undervisning inomhus och när den förekommer under utevistelsen sker den när man lämnar gården. Vidare indikerar resultatet på att de mest framträdande påverkansfaktorerna är bristen på kunskap och gårdens utformning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)