Dans i ämnet Idrott och hälsa ­ Idrottslärares uppfattningar av varför elever ska dansa

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dan-sa i ämnet idrott och hälsa. I ett pedagogiskt avseende är det intressant och viktigt attstudera lärares uppfattningar eftersom de har betydelse för hur dansundervisninggenomförs. Eftersom det inte finns så mycket tidigare studier inom området är vår un-dersökning relevant och medför en vidgad syn på dansundervisning i skolan, både föross i vår kommande lärarroll och för läsaren. Vi har använt oss av en fenomengrafiskansats och metod för att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dansa iämnet idrott och hälsa. Fenomenografin är central i vår studie eftersom den dels beskri-ver vad en uppfattning av ett fenomen är, och dels ger metodiska redskap och tillväga-gångssätt för att studera uppfattningar. Vi har valt att göra samtalsintervjuer med femidrottslärare. Samtalsintervjuer kännetecknas av ett öppet samtal där intervjupersonernages möjlighet till att tala fritt och inte styrs in på förutbestämda svar. Med hjälp av enintervjuguide fick våra intervjupersoner berätta om vilka uppfattningar de har kring var-för elever ska dansa i ämnet idrott och hälsa. Av de lärare som intervjuades fanns dettydliga uppfattningar av varför elever ska dansa i ämnet idrott o hälsa. Det framkom attlärarna både använde dansen som ett redskap för att uppnå olika vinster och för att dansär ett mål i sig. Bearbetningen av intervjuerna resulterade i sju stycken beskrivningska-tegorier: Dans därför att det är socialt samspel och ger sociala färdigheter, Dans därföratt det ger en positiv upplevelse, Dans för att lära sig dans, Dans därför att det inte ärett tävlingsmoment, Dans därför att det ger elever möjlighet till att utöva något de ärbra på, Dans därför att det är och för vidare ett kulturarv och Dans därför att det står iLpo-94 och kursplanen för idrott och hälsa.=

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)