Mobbning som begrepp och som fenomen : En kvalitativ studie av några ungdomars upplevelser och uppfattningar av mobbning

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Lina Hammal; [2022]

Nyckelord: Kränkning; sexuella trakasserier; trakasserier;

Sammanfattning: Mobbning får inte äga rum i verksamheter som rättar sig efter skollagen. Antalet mobbade skolbarn har stigit kraftigt sedan 2018 och har fördubblats under det senaste decenniet. Denna kvalitativa studie fokuserade på att uppmärksamma ungdomars perspektiv på mobbning. Syftet med studien var att bidra till förståelsen för hur ungdomar förstår och uppfattar mobbning samt deras syn på hantering och förebyggande av mobbning. Frågeställningarna var: Vad har ungdomarna för uppfattning av begreppet mobbning? Hur upplever och förtydligar ungdomarna olika mobbningssituationer? Hur väljer ungdomarna att behandla en viss mobbningssituation? Vad förslår ungdomarna för åtgärder för att förhindra mobbning? Slutsatserna tyder på att (a) ungdomarnas uppfattning av begreppet mobbning är ofullständig, (b) ålder inte har direkt koppling till hur ungdomarna definierar begreppet,(c) ungdomarna förstår fenomenet mobbning på ett felaktigt sätt, (d) fysisk mobbning förekommer minst i skolan och mest i staden, (e) anledning till mobbning är olikhet, omogenhet, uppmärksamhet och respektlöshet, (f) anledning till fysisk mobbning är coolhet och popularitet samt svartsjukan och avvikande beteende, (g) anledning till verbal mobbning är avvikande utseende och beteende samt avvikande etnisk tillhörighet, (h) få av ungdomarna meddela någon vuxen om en mobbningssituation, (i) det finns flera praktiska och teoretiska åtgärder mot mobbning, (j) anledningar till att inte berätta för någon vuxen är bland annat fysisk eller psykisk hot, (k) vuxnas frånvarande, ignorans och passivitet motstå åtgärderna. Slutsatser återspeglar behovet av att förstå mobbning som företeelse och som föreställning ur ungdomars flera perspektiv för att minimera den och för att uppmuntra rapportering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)