Diakon utbildad för framtidens utmaningar : En jämförande studie mellan Svenska kyrkan och Den norske kirke.

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Kyrko- och missionsstudier

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att belysa formandet av diakoners yrkesidentitet. Fokus har legat på uppsatsens forskningsfråga; Hur förbereder utbildningen de studerande till uppdraget som diakon i Svenska kyrkan (SvK) respektive i Den norske kirke (DNK)? Jag har jämfört diakonens utbildning och uppdrag mellan Svenska kyrkan och Den norske kirke. Materialet har bestått av styrdokument såsom Kyrkoordning i SvK och Kirkelov i DNK, vigningsordningar och protokoll från styrande organ samt utbildningsplaner för diakonutbildningen. För att fördjupa begreppet diakoni har jag studerat Biskopsbrev om diakoni i SvK och Plan for diakoni i DNK, med hjälp av nyckelorden förhållningssätt och handling. I min fördjupning av diakonens yrkesidentitet har jag diskuterat begreppen kall och profession.  Diakonens yrkesidentitet är påverkad av tre delar. Dels utbildningen och relationen mellan välfärdsprofessionen och kallet. Dels uppdraget och relationen mellan uppdraget som det beskrivs i officiella dokument, vigningslöfte och möjligheten att praktisera sitt uppdrag. Och till sist diakonens vigningstjänst och relationen till liturgin

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)