Att förebygga trakasserier och glåpord i onlinespel

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Sammanfattning: Allt fler i världen spelar onlinespel, men i samma takt ökar även antalet spelare som utsätts för trakasserier online. Den reducerade återhållsamhet individer känner inför att yttra sig online jämfört med vid fysiskt samtal kallas för the Online disinhibition effect, översatt till avhämningseffekten. Denna studie undersöker huruvida det går att reducera negativ påverkan av avhämningseffekten, så kallad elakartad avhämning, i onlinespel eftersom att spelare som påverkas av den är mer benägna att kommunicera trakasserier och glåpord. Frågan är av intresse för spelföretag med online-chatt; att förhindra trakasserier och glåpord skulle innebära att företag behöver lägga mindre resurser på moderering. Dessutom är frågan av intresse för privatpersoner som chattar online eftersom att deras välbefinnande skulle öka om den sociala spel-miljön blev bättre. En interaktiv pop-up utformades och testades i frågesportspelet Primetime. Pop-up:en syftade till att reducera elakartad avhämning hos spelarna. Inledningsvis hade vi fokus på att minska känslan av anonymitet, med färgval och emoticons som stärker ett lugnande budskap. Vi genomförde därefter ett A/B-test där spelomgångar utan pop-up jämfördes med spelomgångar med pop-up. Skillnaderna analyserades genom att vi mätte innehåll och kvantitet av meddelanden i Primetimes blockordsfunktion. Blockordsfunktionen samlar in de chattmeddelanden som består av flaggat innehåll, bland annat trakasserande meddelanden och glåpord. Ingen signifikant skillnad observerades med respektive utan pop-up:en i andelen blockordsmeddelanden per spelomgång. Vi kunde därmed inte dra någon slutsats om att andelen skulle ha förändrats av vår interaktiva pop-up. Likväl observerades en statistiskt säkerställd minskning av antalet chattmeddelanden som inte fångats upp av Primetimes blockordsfunktion om 49%. För sammanräknade antalet blockordsmeddelanden hade dessa minskat med 39%, men utan statistisk signifikans. Därmed drogs slutsatsen att vår pop-up delvis har reducerat avhämningseffekten, men inte med säkerhet trakasserande meddelanden och glåpord.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)