Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. Primärdata har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som tillsammans med sekundärdata, såsom bolagshemsidor och årsredovisningar, använts för att analysera företagens CSR-åtgärder samt kundernas uppfattning av dem. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska bas består av integrerade teorier om lojalitet, legitimitet och Carrolls CSR-pyramid. Denna kombination av teorier har bidragit till ett ramverk som möjliggör en djupare förståelse av hur olika dimensioner av CSR påverkar företags ansvarstagande och hur det sedan påverkar kunders lojalitet och företagens legitimitet. Resultat: Efter insamlad empiri fann vi både likheter och tydliga skillnader i hur Svenska Spel och Betsson AB arbetar med CSR. Det konstaterades att kunden förväntar sig att företagen ska ta ett socialt ansvar. Dock reagerade kunden negativt på om företagen använde CSR för fel ändamål. Majoriteten av intervjupersonerna ansåg att spelbolag främst använder CSR för att framstå som legitima vilket ledde till en minskad känsla av förtroende och tillit för företag i branschen. Slutsats: Svenska Spel och Betsson visade skilda inriktningar och betoningar inom sitt CSR-arbete enligt dimensionerna i Carrolls CSR-pyramid, vilket reflekterade skillnader mellan statligt ägda och privatägda spelbolag. Forskningen indikerade även att kunders lojalitet och företagens legitimitet inte direkt påverkas av CSR-initiativ i spelbranschen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)