Barns konflikter i förskolan ur förskollärares perspektiv : En didaktisk analys av förskollärares uppfattningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sitt arbete med att hantera barns konflikter i förskolan. Genomförandet av studien har skett med hjälp av en kvalitativ metod och semistrukturerade enskilda intervjuer med förskollärare. Studien utgår från Simmels konfliktteori och perspektiven konflikt och konsensus. I studien har ett urval gjorts mellan förskollärare som arbetar enligt en utarbetad konflikthanteringsstrategi och de som inte gör det. Resultatet av studien visar att förskollärare har olika strategier för att hantera barns konflikter, strategier som i sig liknar varandra. Några strategier är i förebyggande syfte, andra när konflikter är pågående. Dessutom visar resultatet att förskollärare uppfattar att barn lär och utvecklas genom konflikt. Förskollärarna återger att denna utveckling och lärande består av att kunna sätta ord på känslor och behov. Vidare återger förskollärarna att barnen utvecklar, med stigande ålder, en förmåga att förhandla och hantera sina egna konflikter och därmed möjliggöra samspel. Resultatet visar på både skillnader och likheter mellan de båda grupperingarna av förskollärarna som gjordes i urvalet. Förskollärarna återger att de ser att barnen lär sig genom att vara i konflikt. Vad som skiljer är att de förskollärare med uttalad arbetsmetod talar om ett förhållningssätt som genomsyrar hela verksamheten och får påverkan på hur de samspelar med barnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)