Den unge romantikerns lidanden : om dejtingfenomenet "icks" och kärleksrelationer i (den digitala) moderniteten

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Följande uppsats har titeln “Den unge Romantikerns lidanden” och är ett examensarbete i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Uppsatsen är skriven av Vera Stiglund och utforskar dejtingfenomenet icks. Åtta djupgående forskningsintervjuer har genomförts med syftet att dels studera vad icks är för unga som dejtar, dels analysera icks som en komponent i den samtida dejtrelationen. Undersökningens teoretiska perspektiv kommer i huvudsak från sociologerna Anthony Giddens (1992), Ulrich Beck och Elisabeth Beck-Gernsheim (1995) och Eva Illouz (2012) som alla, på olika sätt, har studerat kärlek i moderniteten. Analysen följer en kommersiell logik och visar, bland annat, hur den digitala präglingen av modern kärlek leder till en närmast kommodifiering till följd av de många valmöjligheterna som erbjuds på dejtingappar och sociala medier. Slutligen argumenteras det att icks kan förstås som ett nytt sätt för unga kvinnor att utöva sin individualitet på. Icks representerar den moderna kärlekens “normala kaos” och konflikten i att vilja bli älskad, men att vägra placeras inom strukturerna som älskandet (traditionellt) innebär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)