Sjuksköterskestudenters upplevelser av att vårda patienter i livets slutskede : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Att vårda patienter i livets slutskede är en utmanade uppgift och kan komma att påträffas på arbetsplatsen där blivande sjuksköterskor väljer att arbeta efter utbildning. Tidigare forskning visar att sjuksköterskor har en viktig roll för patienter och anhörigas upplevelser av palliativ vård, och att upplevelsen försämras då sjuksköterskor är osäkra. Tidigare forskning visar också att vård i livets slutskede är komplex för erfarna sjuksköterskor. Syfte: Att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelser av att vårda patienter i livets slutskede. Metod: Systematisk litteraturstudie enligt Evans beskrivande syntes. Resultat: Sjuksköterskestudenters upplevelser av vård i livets slutskede beskrivs i två teman samt fyra subteman. Första temat är att växa som människa med tillhörande subteman: att erhålla nya insikter samt att vara närvarande. Det andra temat är osäkerhet i vårdandet med tillhörande subteman: att uppleva rädsla och sorg samt att uppleva sig otillräcklig. Slutsats: Sjuksköterskestudenter upplever att skapa en relation till patienter bidrar till att de kan ge en god vård i livets slutskede. Sjuksköterskestudenter upplever att bristande levd yrkesmässig erfarenhet bidrar till att de känner sig osäkra på hur vård i livets slutskede ska bedrivas och på så sätt inte kan ge en god vård till patienter i livets slutskede.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)