"Oftast du vet själv vad är det rätta" : Högstadieelevers sociala mediavanor och regelperception i onlinesammanhang

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: Sociala medier spelar en allt större roll i hur vi kommunicerar och uttrycker oss. Denna studie är ämnad att utveckla och koppla ihop den redan existerande forskningen om ungdomars sociala mediavanor på Snapchat och Instagram, och forskning om vad sociala mediaanvändare upplever vad man kan och får publicera på dessa sociala medier. Denna studie utforskar detta genom tre fokusgruppsintervjuer med 15 åriga niondeklassare. Resultatet analyseras genom dramaturgi som till stor del baseras på Goffman. Dramaturgi låter oss utforska högstadieelevernas motivation till handling utifrån de mål de har i olika kontexter. När vi analyserar vår empiri utifrån denna teori visar det sig att eleverna inte förhåller sig till de existerande regelverken när de avgör vad som är lämpligt att publicera, de förlitar sig istället på normativa uppfattningar om etik och moral. Vad de sedan väljer att publicera handlar till stor del om ”impression management” (dvs. ”intryckstyrning”), då de utvärderar publikationer genom den respons de får/skulle få.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)