Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. Syftet är att undersöka hur Apotekets kampanj ”Allt för din diabe­tes” kommunicerar visuellt för att in Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. Syftet är att undersöka hur Apotekets kampanj ”Allt för din diabe­tes” kommunicerar visuellt för att informera samhället om typ 2-diabetes.  Metod: Två metoder används. Den ena är en semistrukturerad informantin­tervju med projektledaren för Apotekets kampanj ”Allt för din diabetes” Anders Nelander. Denna användes för att få bakgrundsinformation om kampanjen. Den andra metoden är en kvalitativ visuell innehållsanalys genom retorisk analys. Retoriska analysen utfördes på två medier från kampanjen. Den ena är en an­nons på en bussbaksida och den andra är en reklamfilm.  Resultat: Resultaten från informantintervjun redogör för att kampanjen ”Allt för din diabetes” dels riktade sig till män med prediabetes, dels till personer med diagnostiserad typ 2-diabetes. I och med kampanjen så ökade försäljningen av diabetesläkemedel och antalet klick och sökningar på typ 2-diabetes ökade. Resultaten från den retoriska analysen visar på att kampanjen använder retoris­ka grepp som dispositio, etos, patos, logos och elocutio för att fånga en mottagares uppmärksamheten, väcka känslor och väcka handling. formera samhället om typ 2-diabetes.  Metod: Två metoder används. Den ena är en semistrukturerad informantin­tervju med projektledaren för Apotekets kampanj ”Allt för din diabetes” Anders Nelander. Denna användes för att få bakgrundsinformation om kampanjen. Den andra metoden är en kvalitativ visuell innehållsanalys genom retorisk analys. Retoriska analysen utfördes på två medier från kampanjen. Den ena är en an­nons på en bussbaksida och den andra är en reklamfilm.  Resultat: Resultaten från informantintervjun redogör för att kampanjen ”Allt för din diabetes” dels riktade sig till män med prediabetes, dels till personer med diagnostiserad typ 2-diabetes. I och med kampanjen så ökade försäljningen av diabetesläkemedel och antalet klick och sökningar på typ 2-diabetes ökade. Resultaten från den retoriska analysen visar på att kampanjen använder retoris­ka grepp som dispositio, etos, patos, logos och elocutio för att fånga en mottagares uppmärksamheten, väcka känslor och väcka handling. Frisk eller risk är ett hälsoföretag som riktar sig till unga vuxna (18–39 år) med målet att förebygga livsstilssjukdomar. Genom en mobilapplikation, ett frå­gekortsspel och en bordskalender erbjuder varumärket verktyg och daglig inspiration för att leva hälsosamt.  Designbesluten, såsom färgpaletten i fräscha nyanser av grönt, gult och lila, grafiska element som återspeglar och förstärker budskap om aktivitet och hälsa samt en modern logotyp, speglar varumärkets energi och livsstilsfokus. Med kärnorden som hälsa, välbefinnande och kunskap strävar Frisk eller risk efter att erbjuda välgrundade råd baserade på experters kunskap och officiella hälsokäl­lor.  Genom att göra hälsosamma val tillgängliga och inspirera unga vuxna att skapa varaktiga förändringar, vill varumärket spela en avgörande roll i att för­bättra hälsan och minska risken för livsstilssjukdomar i denna målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)